Przewozy Regionalne, których większościowym właścicielem jest od niedawna Agencja Rozwoju Przemysłu, podpisały w poniedziałek 26 października umowę na 5-letnie świadczenie usług przewozowych z województwem warmińsko-mazurskim.
To pierwsza taka umowa przewoźnika z samorządem. Z większością innych województw PR umowy parafowały, w przypadku województw dolnośląskiego, łódzkiego i zachodniopomorskiego podpisano listy intencyjne.
– Dla Przewozów Regionalnych to doskonała wiadomość. Gwarancja pracy przez 5-lat w województwie warmińsko-mazurskim i w innych regionach, a więc stałego zatrudnienia, jest warunkiem sukcesu restrukturyzacji – powiedział Tomasz Pasikowski, prezes PR.
Wartość 5-letniego kontraktu to ponad 269 milionów zł, praca eksploatacyjna zaplanowana na rok 2016 wynosi 3 mln 311 tys. km. Każdy wozokilometr urząd marszałkowski dofinansuje kwotą 15,55 zł brutto.
Pociągi dojadą także do Szyman
– Kwota dopłaty za kilometr będzie podobna do tej, jaką przewoźnik otrzymuje od nas w tej chwili, natomiast w całej sumie kilometrów zawierają się już połączenia do lotniska w Szymanach, gdzie zaplanowaliśmy 4 pary pociągów. Jednak liczba połączeń będzie podobna do wykonywanych w 2015 – powiedział Jan Śmietanko, dyrektor departamentu transportu i geodezji UMWWM.
Ze względu na problemy z dopasowaniem rozkładu jazdy pociągów z odlotami i przylotami, lotniska, które obsługują ruch podobnej wielkości, jaki planowany jest w Olsztynie (Lublin, Szczecin), nie do końca wykorzystują kolejową infrastrukturę, a pociągi w dużej mierze jeżdżą puste. Czy rozkład jazdy do Szyman uda się skorelować z lądowaniami samolotów na nowym lotnisku? – Na pewno dostosujemy rozkład jazdy pociągów do połączeń lotniczych i będziemy trzymać rękę na pulsie, tym bardziej, że ruch do Szyman wraca po latach i chcemy, by była to oferta atrakcyjna – powiedział marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin.
Pieniądze z Funduszu Kolejowego na remont pociągów PR
Zapytaliśmy też marszałka, czy kwota 9,6 mln zł z Funduszu Kolejowego, którą region będzie otrzymywał co roku przez 5 lat, jest dla niego satysfakcjonująca. – Tak, tym bardziej, że Funduszu w ogóle miało nie być, a ostatecznie będziemy otrzymywali pieniądze większe niż dotychczas – powiedział marszałek Brzezin.
Województwo w taki sposób wynegocjowało umowę ze spółką, że z FK będzie głównie modernizowany tabor będący w posiadaniu spółki (który po modernizacji nie stanie się własnością województwa, tak jak np. ma to miejsce w województwie zachodniopomorskim).
– Pieniądze są desygnowane na modernizacje pociągów operatora już przed zawarciem umowy. Gdyby to było później, byłaby to dodatkowa korzyść, która mogłaby zostać prawnie zablokowana przez takie organy jak UOKiK czy Komisja Europejska – wyjaśnił Jan Śmietanko.
Wkrótce następne umowy z marszałkami
Prezes Pasikowski krótko omówił też, czym Przewozy Regionalne będą zajmowały się w najbliższych miesiącach.
– Do marca 2016 chcemy zakończyć proces podpisywania umów z marszałkami, natomiast do końca czerwca będziemy doprecyzowywać z bankami sposób finansowania modernizacji bądź zakupu nowego taboru (więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ). W połowie 2016 roku można się spodziewać przetargów taborowych – wyjaśnił prezes.